تبلیغات
جستجو گر فناوری اطلاعات - نقش رنگ در صفحات وب
 
جستجو گر فناوری اطلاعات
دوشنبه 30 شهریور 1394 :: نویسنده : حسین کامکار

ممکن است شما از اهمیت رنگ ها در طراحی سایت با خبر نباشید و برای شما آبی یا سبز بودن یک سایت مهم نباشد، حال جالب است بدانید که رنگ ها می توانند تفاوت های عمده و قابل توجهی را برای مخاطبان سایت شما به وجود بیاورند. در ورای هر رنگ و لحنی، موجی از تأثیرات روانی وجود دارد که در این پست قصد بررسی آنها را داریم.

colors-in-design-400x300

یکی از اصول بسیار مهم و کلیدی در طراحی صفحات وب ، توجه به اصل رنگ بندی صفحات و استفاده از رنگ های مکمل و ترکیبی مطلوبی است که کاربران بتوانند بر اساس اصل سهولت و جذابیت صفحه ، به مشاهده مطالب آن بپردازند. این که چه رنگی متناسب سایت های وب است ، پرسشی است که کارشناسان وب ، خیلی پاسخ جامع و کاملی برای ان ارائه نکرده اند و کم تر متخصصات طراحی وب به مسئله روان شناسی رنک ها در طراحی سایت ، توجه کرده اند.
اما به هر حال یک اصل کلی وجود دارد که می گوید : در رنگ بندی یک صفحه ، باید به این موضوع توجه شود که این رنگ قرار است در چه صفحه ای و با چه موضوعی به کار رود. یعنی اصل توجه به عملکرد و موضوعیت سایت، در رنگ بندی مطالب مهم است. سایت های دولتی و به طور کل، سایت هایی با بازدیدکننده بسیار بالا، معمولا از رنگ سفید برای زمینه صفحات و رنگ آبی برای لینک های صفحه و رنگ بنفش برای لینکهای مشاهده شده استفاده میشود.
سایت هایی که بیشتر جنبه شخصی دارند ، از رنگ های مکمل استفاده می کنند. مثلا رنگ سبز پر رنگ در کنار سرمه ای، جذابیت خاصی به سایت هایی با موضوعیت بازرگانی می دهد. و یا در طراحی سایت های کودکان ، از رنگ های خیلی شاد استفاده می شود.
به هر حال توجه به کارکرد کد رنگ ها در طراحی صفحات وب از اهمیت مهمی برخوردار است. در ادامه این مطلب، فقط قصد یادآوری نوع روان شناسی هر رنگ در مخاطبان از دید روان شناسان را داریم و فعلا در مورد این که چه نوع رنگی برای چه سایتی مناسب است، صحبت نمی کنیم. اگر چه این توضیحات، خود نیز بیان گر استنتاجات خوبی هستند که وب مسترها را در گرافیک سایت، به خوبی هدایت می کند.

یک بهترین رنگ نداریم!
در مدیریت نوین یک اصل پذیرفته شده وجود دارد که یک بهترین شیوه مدیریت در کار وجود ندارد. ترکیب و هماهنگی و استقرار یک نظام در رنگ بندی صفحات وب نیز، چنین رویکردی دارد. تجربه و نوع علاقه و هنر web designer هست که سایتی را برای ما جذاب و سایتی دیگر را next می کنیم. نکاتی که می بایست در زمان طراحی گرافیکی سایت در نظر داشته باشیم به شرح زیر هستند :

۱- اثر روان شناسی رنگ
۲- قابلیت خواندن متون صفحات سایت
۳- رنگ متمم رنگهای انتخابی برای بک گراند، گرافیک ها، لینک ها و متون
۴- وجود تطبیق رنگی بین لوگوها و آرم های صفحات با رنگ بندی متون و مطالب به کار گرفته شده
۵- توجه به نوع مخاطب و بازدیدکننده بخش های مختلف سایت. سایتی مانند یاهو ، که روزانه میلیون ها مخاطب دارد و از صدها بخش متنوع تشکیل شده است، برای هر بخش خود از یک چیدمان و رنگ بندی خاصی در طراحی صفحات اکتیو، استفاده کرده است. مثلا بخش کودکان یاهو با بخش بازرگانی آن بسیار تفاوت دارد.

۵ اصل مهم
لیست زیر مشخصه هایی از رنگ ها را که هنگام طراحی باید مدنظر داشته باشید بیان میکند:
۱- رنگ ها اثر زیادی روی احساسات ما در ۹۰ ثانیه اول دیدن میگذارند.
۲- اثر رنگ میتواند بیننده را ترغیب به خرید یک جنس از شما کند.
۳- رنگ ها رفتار ما را در برابر یک موضوع فقط تشدید نمیکنند، بلکه اثر خود را کاملا در رفتار ما نشان میدهند.
۴- اثر گذاری رنگ در فرهنگ های مختلف گوناگون است!
۵- هر رنگ به تنهایی یک پیام مخصوص به چشم بیننده میفرستد. به قول مک لوهان، رسانه همان پیام است!

روان شناسی رنگ ها

1111
به طور کل، رنگ ها دارای خصیصه های خاصی هستند که در زیر به بخشی از این مولفه های موجود در رنگ ها اشاره شده است :

• سفید : اشاره دارد به صداقت، پاکیزگی، صمیمیت، ملایمت و معاصر بودن چیزی . سفید بهترین رنگ برای بک گراندهای وب است. در تجارت، سفید رنگ خستگی گیر و انرژی بخش است.

• سیاه : اشاره دارد به ظرافت، قدرت، دلیری، شهامت، فریبندگی، شیطان، مهارت و باستان. مشکی برای رنگ متن روی یک پس زمینه روشن ایده آل است. این رنگ بعنوان رنگ پس زمینه چشم را خسته میکند.

• قرمز : توانایی، هیجان، احساسات شدید، سرعت، خطر و تهاجم. این رنگ از بیننده توجه به خود را طلب میکند. در تجارت بمعنی وام و بدهی است. این رنگ شدیدترین رنگ احساس است و ضربان قلب و تنفس را تسریع میکند.

• آبی : امنیت، اعتماد، مسئولیت پذیری، سرما، ایمان، وفاداری، وابستگی وجاه و جلال. آبی دومین رنگ عوام پسند است. در تجارت بمعنای ضمانت مالی است.

• سبز : تندرستی، فراوانی، حاصلخیزی، آزادی، شفا و بهبودی، طبیعت، پیشرفت، حسادت و خونسردی. در تجارت بیانگر مقام و ثروت است. این رنگ در چشم ها راحت تر از همه دیده میشود.

• قهوه ای : تاثیر گذاری، متانت، توانگری مالی و کمک کننده بودن. قهوه ای رنگ کره خاکی ماست و در طبیعت بسیار فراوان است.

• خاکستری : صمیمیت زیاد، اعتبار و نفوذ و عملی بودن. در تجارت بمعنای سنت گرایی است.

• صورتی : ملایمت، شیرینی، ظرافت و زنانگی، خوب بودن، بی گناهی و پرورش کودک.

• بنفش : وقار، معنویت، شاهانه بودن، عیش و نعمت، دارایی، اعتبار و نفوذ، سوگواری و مهارت. در تجارت بزرگ نشان دادن است. بنفش طرفداری از سبک های هنرمندانه است.

• نارنجی : سرزندگی و شوخی، لذت و خوشگذرانی، تعادل گرمایی، تشویق کردن، چالاکی و نیرو، تحمل و بلند همتی.

• زرد : نور خورشید، گرمی، خوشی، نامردی، ترسویی و حسادت. در تجارت درخواست از نوع روشنفکرانه است و برای تاکید نیز خوب است. زرد باعث افزایش تمرکز شده، سوخت و ساز را زیاد میکند و سخت ترین رنگ برای چشم هاست.

• طلایی : نشانگر گران بودن و پرستیژ است.

• نقره ای : سرما، علمی بودن و اعتبار و پرستیژ است.

پس وقتی میخواهید رنگی انتخاب کنید باید درباره بازار نهایی کار خود باندیشید. چه احساساتی را میخواهید برانگیخته کنید؟ اول کمی درباره چشم انداز احساسی هدفتان فکر کنید و نیز پیامی که از راه دید میخواهید منتقل کنید.
بعد رنگ خود را انتخاب کنید! توجه داشته باشید که گرافیک صفحات وب، امروزه نقش زیادی را در ارائه دکترین رفتار سازمانی الکترونیکی مراکز رسانه ای غرب به مخاطبان در اختیار دارند و LOGO ، BANNER ، TIZERها، فوق العاده در تحکیم مفاهیم به مخاطبان وب موثر هستند.

نقش رنگ ها در موفقیت یک طرح
انسان از راه های مختلفی به هیجان می آید. یکی از راه های هیجان زده کردن یک فرد استفاده از رنگ قرمز بر روی دیوارهای اتاق آن فرد است. دانشمندان قبلا به این نتیجه رسیده بودند که فردی که در یک اتاق قرمز رنگ زندگی می کند، دارای ضربان قلب و فشار خون بالاتری نسبت به فردی است که در یک اتاق آبی رنگ زندگی می کند، رنگ قرمز نماد هیجان است.
درست به همین دلیل است که شرکت های تولید کننده فست فود از این رنگ به عنوان رنگ اصلی دوم استفاده می کنند که می توان به نمونه هایی چون پپسی، کوکا کولا و مک دونالد اشاره کرد.

رنگ ها احساسات را بر می انگیزند

ra4-4021
رنگ ها می توانند مردم را تحریک کنند، شوق مردم را افزایش بدهند و یا می توانند کاری کنند که افراد احساس صمیمیت و یا آرامش کنند. برای مثال سایت های شرکت های تولیدکننده نوشیدنی از رنگ قرمز استفاده می کنند، این رنگ تداعی کننده گرماست و باعث می شود تا شما به فکر نوشیدن بیفتید.
رنگ های زیادی هستند که در طراحی یک سایت می توانند تأثیر عاطفی داشته باشند. (افرادی که تمایل به قانون شکنی دارند اغلب تحت تأثیر رنگ قرمزند تا رنگ آبی و به همین دلیل است که در ایالت تگزاس بیشتر از چراغ های قرمز استفاده شده است!)
رنگ ها بر روی عملکرد فرد نیز تأثیر دارند. برای مثال رنگ قرمز به فرد سرعت و توانایی می بخشد این درحالی است که ممکن است همیشه این موضوع به سود آنها نباشد، درحالی که رنگ آبی مردم را به فکر کردن قبل از انجام کاری وا می دارد. شاید این دلیل آنست که تابلوی ایست قرمز رنگ است، شما بعد از دیدن این تابلو احساس نیاز میکنید تا توقف کنید و این احساس را دارید که در صورت عدم انجام این کار به خطر می افتید.

ترکیب رنگ ها

ترکیب رنگ ها در صورتی می تواند مفید باشد که به درستی استفاده شود. ترکیب رنگ های مکمل نیز کاری است که بعضی از افراد انجام می دهند ولی انجام این کار نباید همیشگی باشد و فقط گاهی اوقات کار درستی است.
در این کار نباید زیاده روی کرد زیرا تأثیرات نامناسبی را روی چشم افراد می گذارد. برای مثال به یک وب سایت با پس زمینه سیاه رنگ و نوشته های صورتی فکر کنید، این تصویر به قدری ناخوشایند است که شما می خواهید هرچه زودتر از شر آن خلاص شوید.
در ترکیب رنگ های مکمل باهم رازی وجود دارد. یک خط سفید رنگ باریک با حاشیه سیاه یا طوسی بکشید، این شکلِ دورنگ به گونه ای عمل میکند که چشمان شما آن رنگ ها را جدا می بینند. به لوگوی پپسی توجه کنید. رنگ های قرمز و آبی نه با یک خط سفید نازک بلکه به وسیله یک خط سفید نسبتا ضخیم از هم جدا شده اند، این شکل ترکیب دو رنگ آبی و قرمز را نسبت به زمانی که این دو رنگ دقیقا در کنار هم قرار گرفته اند، بهتر نمایش می دهد.

رنگ ها و فرهنگ ها
در هر گوشه از جهان رنگ ها دارای معنای خاص خود هستند. برای مثال در چین رنگ قرمز نشانه شانس است در حالی که همین رنگ در آلمان نشانه محرومیت و کمبود است.
شرکت های بزرگ پیش از شروع یک فروش جدید، هزینه های زیادی را صرف مطالعه تأثیر رنگ ها در فرهنگ های مختلف می کنند. شاید غیر ممکن به نظر برسد ولی استفاده از رنگ های نامناسب باعث از دست دادن مشتری برای این شرکت ها می شود. این شرکت ها افراد متخصص را استخدام می کنند تا برای آنها تحقیقاتی را درباره تأثیر رنگ ها انجام دهند و نتیجه را (که همیشه مطلوب نیست)، به آنها ارائه کنند. هر طراح وب (یا به صورت عمومی هر فردی) تمایل دارد تا رنگ ها و یا ترکیب آنها را در مکان های مختلف، آنگونه که دوست دارد، به کار ببرد.
دخالت سلایق شخصی در هنگام کار با رنگ ها وسیله مناسبی برای درآمدزایی نیست. برای یک طراح وب کنار گذاشتن سلایق شخصی و فقط تمرکز روی مشتریان و نیازهای آنها، از مهم ترین کارهاست.

استفاده از رنگ ها برای یک سایت
کنار هم چیدن رنگ ها در یک سایت، چیزی فراتر از چینش رنگ های مورد علاقه در کنار هم و تبدیل آنها به طرح است. این به این معنی است که استفاده از رنگ ها به گونه ای که پاسخگوی نیازهای مخاطبین و مشتریان باشد، باید در دستور کار طراحی قرار بگیرد.
اگر شما مخاطبین خود را به خوبی بشناسید و بدانید که چه رنگ هایی می تواند تأثیرگذارتر باشند، نیمی از راه را طی کرده اید. این گونه نیست که شما با استفاده از یک رنگ بتوانید هر بازدید کننده ای را مخاطب ثابت وب سایت کنید، پس بهتراست مشخص کنید کدام رنگ می تواند در رسیدن شما به هدفتان به کمکتان بیاید. بر اساس آماری که از منابع مختلفی به دست آمده، حدود نیمی از افرادی که از یک سایت بازدید می کنند و بعد از ترک سایت دوباره به آن سایت سر نمی زنند از رنگ های استفاده شده در طراحی خوششان نیامده است.
نخستین چیزی که بازدید کنندگان وب سایت شما باید ببینند رنگ های استفاده شده در نشان سایت شماست. چنانچه در طراحی سایتتان رنگ های چندگانه ای را می بینید که بر رنگ های نشان سایت شما غالب هستند، بهترست به فکر طرحی جدبد برای سایت خود باشید.
اگر شما از طرح آبی استفاده می کنید، بازدیدکنندگان زمانی که در حالت مناسبی باشند، پاسخ بهتری به شما می دهند. چنانچه یک طراحی روشن و سفید را برگزیده اید، آن هم انتخاب خوبی است. اگر می خواهید بازدیدکنندگان را هیجان زده کنید از رنگ های قرمز روشن و نارنجی درگوشه گوشه سایت استفاده کنید.
دورنگ سبز و سفید در کنار هم بسیار زیبا ظاهر می شوند، واگر می خواهید کمی مدرن تر باشید و از رنگ های تند استفاده نکنید، طوسی و سفید انتخاب های خوبی هستند. چنین ترکیب هایی شفاف، زیبا و فریبنده اند.
اگر سایه های تیره رنگ را دوست دارید هیچ رنگی مثل رنگ مشکی نمی تواند رنگ مناسب باشد. یک بک گراند سیاه می تواند تجملی و زیبا باشد، ولی خواندن متن را سخت می کند. ترکیب های دیگری مانند سفید و سیاه و سیاه و طوسی روشن نیز می توانند انتخاب های مفیدی باشند. ولی ترکیب رنگ سیاه با نارنجی تصویر بسیار بهتری را ارائه می کند، در صورتی که برای متعادل سازی طرح از رنگ سفید نیز استفاده شود.
اگر تمایل دارید تا ترکیب رنگ های سفید و سیاه را با یک رنگ دیگر استفاده کنید، رنگ آبی بسیار مناسب است. توجه کنید که رنگ سفید یا رنگ آبی بسیار روشن باید رنگ غالب بر پوسته باشد و به خاطر داشته باشید که در یک ترکیب رنگ تأکید زیادی روی رنگ سیاه نداشته باشید. رنگ های سفید و سیاه نیز با رنگ قرمز، ترکیب بسیار زیبایی را به نمایش می گذارد، گرچه باید توجه کرد که رنگ قرمز رنگ غالب و پایه نباشد.

تناسب رنگ متن با رنگ پس زمینه
یک نکته ساده و بدیهی که هر طراح وبی سعی می‌کند آن را رعایت کند، تناسب کنتراست متن و بکگراند است تا متن به راحتی خوانده شود.
منتها گاهی ممکن است رنگ انتخابی طراح، رنگ مناسبی نباشد یا حواس طراح به یک تداخل رنگ نباشد. سرویس check my colours برای کمک به طراحان در همین زمینه ایجاد شده است.
گاهی طراحان وب، بجای رنگ از تصویر به عنوان بکگراند استفاده می‌کنند که امری طبیعی است اما یک اشتباه بزرگ اکثر طراحان، این است که لود شدن تصویر بکگراند را حتمی می‌انگارند! در حالی که ممکن است کاربری نمایش تصاویر را غیرفعال کرده باشد (بدلیل سرعت پایین یا کاهش مصرف پهنای باند) یا به هر دلیل دیگر تصویر برای وی لود نشود، خب در این صورت اگر طراح وب برای خوانا شدن متن سفیدش، «تصویر» سیاهی را در بکگراند آن قرار داده باشد اما بدلیل لود نشدن آن تصویر، بکگراند سفید آن نمایش داده شود، متن برای کاربر قابل خواندن نیست (متن سفید روی زمینه سفید!)
لذا طراحانی که برای المان‌های صفحه در CSS یک بکگراند تصویری قرار می‌دهند، حتما رنگ پیش‌فرض را نیز تعریف کنند تا اگر تصویر لود نشد، مشکلی پیش نیاید

نتیجه گیری
استفاده از رنگ های مناسب در طراحی بسیار مهم است،حتما دیگر دلیل آن را می دانید. شاید استفاده از این رنگ ها شما را به نتیجه دلخواه نرساند و ممکن است اشتباه کرده باشید. انتخاب درست یا نادرست رنگ ها کار طراحان وب است، پیامی به یکی از مخاطبانتان بفرستید و امید داشته باشید که نتیجه دلخواه را گرفته اید. اگر شما تأثیر روانشناسی رنگ ها را بدانید و آگاه باشید کدام رنگ ها باعث جلب نظر مخاطب شما می شود به مدیریت یک سایت موفق نزدیک تر شده اید.






نوع مطلب :
برچسب ها : ترکیب رنگ ها، استفاده از رنگها، رنگها در طراحی سایت، روان شناسی رنگها، نقش رنگها در موفقیت طرح، تناسب رنگ متن با پس زمینه، رنگها در گرافیک سایت،
لینک های مرتبط :
پنجشنبه 16 شهریور 1396 04:59 ق.ظ
It is not my first time to pay a visit this web site, i am browsing this website dailly
and obtain pleasant data from here all the time.
دوشنبه 16 مرداد 1396 05:21 ق.ظ
My programmer is trying to convince me to move to .net from PHP.
I have always disliked the idea because of the expenses.
But he's tryiong none the less. I've been using WordPress on a number
of websites for about a year and am anxious about
switching to another platform. I have heard fantastic
things about blogengine.net. Is there a way I can transfer all my wordpress posts into it?
Any help would be really appreciated!
شنبه 14 مرداد 1396 03:55 ق.ظ
Just wish to say your article is as surprising. The clearness
in your post is simply nice and i could assume you're an expert on this
subject. Fine with your permission let me to grab your RSS
feed to keep up to date with forthcoming post. Thanks a million and
please continue the enjoyable work.
چهارشنبه 23 فروردین 1396 05:53 ق.ظ
Do you have a spam issue on this site; I also am a
blogger, and I was curious about your situation; many of us have created some nice methods and we are looking to trade techniques
with other folks, why not shoot me an email if interested.
دوشنبه 14 فروردین 1396 10:16 ب.ظ
Great article, just what I needed.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :